o Klubie – statut
16.05.2016STATUT
BOLESŁAWIECKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
„BOBRZANIE”
(tekst jednolity)
Rozdział I.
Nazwa, teren działania. Siedziba i charakter prawny
§ 1
1) Bolesławiecki Klub Sportowy „BOBRZANIE”, zwany dalej „klubem” jest
stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, osoby dorosłe i sympatyków klubu
2) Bolesławiecki Klub Sportowy „BOBRZANIE”, może używać skróconej
nazwy BKS „BOBRZANIE”.
§ 2
1) Terenem działalności klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2) Dla właściwego realizowania celów statutowych klub może prowadzić
działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3) Siedzibą klubu jest miasto Bolesławiec. Adres: 59-700 Bolesławiec,
ul. Spółdzielcza 2.
§ 3
1) Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość
prawną.
2) Klub działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 Prawo
o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 18 stycznia 1996 o kulturze fizycznej oraz
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. 96, poz. 873) oraz niniejszego statutu.
3) Klub posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.
§ 4
Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały uzyskany dochód pochodzący ze środków o których mowa w § 28 pkt 2 przeznaczany jest wyłącznie na statutową działalność klubu.
§ 5
Klub używa pieczęci:
Bolesławiecki Klub Sportowy
„BOBRZANIE”
59-700 Bolesławiec, ul. Spółdzielcza 2
NIP 612-15-96-466 REGON 230895303
Godła; flagi:
Godłem flagi jest tarcza, umieszczona na tle flagi czarno-zielonej, z wpisaną nazwą BKS „BOBRZANIE” Bolesławiec, a w dolnej części dwoma załączonymi liśćmi wawrzynu. Godło graficzne przedstawia załącznik nr 1 do statutu.
BKS „BOBRZANIE” może używać pieczęci okrągłej o treści: Bolesławiecki Klub Sportowy wokół godła BKS „BOBRZANIE” lub podłużnej z nazwą klubu i adresem siedziby BKS „BOBRZANIE”.
Barw: zielony – czarny – biały,
Odznak i znaków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II.
Cel i środki działania
§ 6
Celem klubu jest:
1) Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez planowanie
o organizowanie życia sportowego społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży
powiatu bolesławieckiego w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe
oraz pomoc organizacyjną i materialną: sponsorów, zakładów pracy,
sympatyków klubu, władz rządowych, samorządowych, fundacji
europejskich, fundacji polskich, związków sportowych, innych zrzeszeń,
klubów, stowarzyszeń, ośrodków sportowych, szkół i uczelni.
2) Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze
działania samorząduterytorialnego, poza nim i przez inne organizacje
sportowe.
3) Organizowanie zajęć sportowych dla członków klubu w celu wszechstronnego
rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej. Organizowanie wypoczynku
letniego wyjazdowego lub dochodzącego dla dzieci i młodzieży
z bolesławieckich szkół gimnazjalnych w formie obozów sportowych.
Organizowanie zajęć sportowych pozalekcyjnych z programem
profilaktycznym. Organizowanie spędzania wolnego czasu ferii zimowych
lub wakacji w formie zajęć sportowych, obozów sportowych lub turniejów.
Organizowanie zajęć sportowych, obozów, turniejów, konferencji
szkoleniowych, wykładów, seminariów z organizacjami, klubami, fundacjami,
związkami z Unii Europejskiej w celu uzyskania nowych form współpracy
oraz podniesienia poziomu szkoleniowego i wzajemnego poznania się.
4) Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez
uczestnictwo i osobowość poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych
klubu.
5) Propagowanie postaw pro trzeźwości i prowadzenie działalności, która
zapobiega występowaniu patologii wśród młodzieży.
6) Klub realizuje program działań profilaktycznych w zakresie problemów
alkoholowych i narkomanii prze współpracy z:
· Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów alkoholowych,
· Stowarzyszeniami Abstynenckimi,
· Oddziałem Odwykowym Szpitala,
· Pedagogiem szkolnym,
· Instruktorami i trenerami przeszkolonymi w zakresie profilaktyki
i prowadzenia zajęć profilaktycznych.
7) Przygotowanie programów w celu pozyskiwania środków finansowych z dotacji
rządowych, samorządowych, osób prawnych, funduszy Unii Europejskiej
z przeznaczeniem na:
· wykonywanie prac budowlanych, budowlano-remontowych,
modernizujących i innych prac poprawiających infrastrukturę
bazy sportowej, noclegowej i sanitarnej stadionu,
· zakup sprzętu budowlanego, komputerowego, mechanicznego, środków
transportu i innych narzędzi i maszyn niezbędnych do wykonywania prac
zmierzających do poprawy i modernizacji bazy sportowej,
· zakup materiałów budowlanych, sprzętu sportowego, sprzętu
wyposażenia zaplecza stadionu w urządzenia niezbędne do utrzymania
stadionu w należytym stanie technicznym,
· prowadzenie działalności szkoleniowej, seminariów, spotkań i konferencji
na bazie wdrożonych projektów edukacyjnych Unii Europejskiej.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z Urzędem Miejskim, Starostwem Powiatowym, Zakładami pracy, Sponsorami, klubami sportowymi, organizacjami władzami sportowymi oraz samorządowymi. Klub współpracuje z organizacjami, związkami, fundacjami, klubami samorządowymi terytorialnymi z Unii Europejskiej.
§ 8
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy
swoich członków i działaczy oraz pomoc sponsorów, lecz Zarząd klubu
może podjąć uchwałę o utworzeniu płatnego etatu np.: dla trenera,
instruktora lub innych osób,firm wykonujących prace lub usługi na rzecz klubu.
Rozdział III.
Członkowie, ich prawa i obowiązki:
§ 9
Członkowie klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
§ 10
1) Członkami zwyczajnymi klubu mogą być osoby, które złożą pisemną
deklarację, zapłacą wpisowe i składkę członkowską oraz zostaną przyjęci
przez zarząd klubu.
2) Małoletni mogą być członkami klubu po wyrażeniu zgody rodziców
lub opiekunów na piśmie.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) Uczestniczenia w Walnych Zebraniach klubu z biernym i czynnym prawem
wyboru.
2) Zgłaszania propozycji i wniosków wobec Władz klubu.
3) Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych
przez klub.
4) Korzystania z wszelkich urządzeń klubu na zasadach określonych
przez Zarząd klubu.
5) Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd klubu.
§ 12
1) Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne,
które popierają cele klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd klubu i zadeklarują
pomoc materialno-finansową dla klubu.
2) Członkami honorowymi mogą zostać osoby, które zostały uhonorowane
przez Zarząd klubu specjalną uchwałą Zarządu.
§ 13
Członkowie wspierający maja prawo do:
1) Uczestnictwa bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych
Zebraniach klubu,
2) Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz klubu,
3) Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd klubu.
§ 14
Do obowiązków członków klubu należy:
1) czynny udział w działalności klubu,
2) przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz klubu,
3) godne reprezentowanie barw klubu,
4) płacenie składek na zasadach uchwalonych przez Walne Zebranie klubu
w wysokości 50 zł na rok i 20 zł dla członków do 18 lat, płatne do końca
maja każdego roku.
§ 15
Członkostwo w klubie ustaje poprzez:
1) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
2) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a) umyślne naruszenia postanowień statutu,
b) nie branie udziału w działalności statutowej klubu przez okres 6 miesięcy
i nie powiadomienie Zarządu klubu na piśmie o przyczynach absencji,
c) świadomego działania na szkodę klubu,
d) nie płacenia składek członkowskich.
Rozdział IV.
Władze klubu
§ 16
1) Władzami klubu są:
a) Walne Zebranie klubu,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
2) Kadencja władz trwa 4 lata. wybór władz następuje w głosowaniu tajnym
lub jawnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania klubu.
3) Uchwały wszystkich władz klubu zapadają zwykłą większością głosów
o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 17
1) Walne Zebranie klubu jest najwyższą władzą klubu i może być
zwyczajne i nadzwyczajne.
2) Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze klubu zwoływane przez Zarząd
raz na 4 lata.
3) Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd co najmniej
raz na rok.
4) Nadzwyczajne Walne Zebranie klubu zwoływane jest przez Zarząd klubu:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek 2/3 ogółu członków klubu,
c) na wniosek komisji rewizyjnej.
5) Nadzwyczajne Walne Zebranie klubu odbywa się nie później niż 30 dni
od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami,
dla których zostało zwołane.
§ 18
1) Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania klubu należy:
a) uchwalenie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej
działalności klubu,
b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązania klubu,
e) ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
f) rozstrzygnięcie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania
klubu,
2) Walne Zebranie klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności
co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie
bez względu na liczbę obecnych. Termin musi być podany w zawiadomieniu.
§ 19
1) Zarząd klubu liczy od 4 do 7 członków. Walne Zebranie wybiera 4 członków
zarządu, a zarząd klubu ma prawo dobrać maksymalnie do liczby
7 członków zarządu.
2) Wybrani członkowie zarządu spośród siebie wybierają prezesa, jego zastępców,
sekretarza i skarbnika,
3) Zebrania Zarządu klubu odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak
niż 1 raz w miesiącu.
4) Do ważności uchwał Zarządu klubu konieczna jest obecność większości
członków Zarządu.
5) W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują
prezesowi.
§ 20
Do zadań Zarządu klubu należy kierowanie bieżącą działalnością klubu w okresach
pomiędzy Walnymi Zebraniami klubu a w szczególności:
1) reprezentowanie klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania klubu,
3) uchwalenie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5) przyjmowanie i skreślanie członków,
6) zarządzanie majątkiem i funduszami klubu zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
7) podejmowanie decyzji o zmianie barw klubowych zawodników-członków
i określanie zasad oraz rodzaju transferu przy zmianie barw klubowych.
§ 21
1) Członek Zarządu klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany
ze składu Zarządu, jeśli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa
niezgodnie ze statutem, lub w inny sposób zawiódł zaufanie członków klubu.
2) Uchwałę o zawieszeniu lub odwołaniu Członka Zarządu podejmuje Zarząd
podczas obecności wszystkich pozostałych członków – większością
¾ głosów.
3) Usunięty lub zwieszony Członek Zarządu ma prawo do odwołania się
do Walnego Zebrania klubu w ciągu 30 dni od daty podjęcia uchwały
o usunięciu lub zawieszeniu.
§ 22
1) Komisja Rewizyjna jest organem nadzorczym, inicjującym i opiniodawczym,
odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie
a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi
w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub z tytułu zatrudnienia,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy
umyślnej,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu
uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej
niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r.
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
2) Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybieranych przez
Walne Zebranie klubu.
3) Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
4) Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) wystąpienie z wnioskami dotyczącymi działalności klubu,
b) opiniowanie wieloletnich i rocznych programów działania Klubu,
c) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
d) rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu klubu,
e) zatwierdzanie sprawozdania finansowego klubu,
f) uchwalenie Regulaminu Pracy Komisji Rewizyjnej,
g) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał
lub przedsięwzięć Zarządu klubu,
h) Występowanie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu klubu
w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem
bądź istotnymi interesami klubu działań Zarządu lub członków klubu.
§ 23
Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany
z jej składu na zasadach określonych w § 21.
§ 24
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – organom
tym przysługuje prawo uzupełnienia składu o nowych członków spośród członków
klubu, w takim przypadku uzupełnienie nie może przekroczyć 1/3 składu osób
pochodzących z wyboru.
§ 25
Członek Komisji Rewizyjnej i Zarządu klubu nie może pełnić żadnych innych funkcji
w innym klubie o podobnym profilu działalności statutowej.
§ 25 a
Zakazane jest:
1) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji
w stosunku do jej członków, organów lub pracowników oraz osób,
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani
z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2) przekazywanie majątku Fundacji na rzecz ich członków, członków organów
lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie
lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub
pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika
ze statutowego celu Fundacji,
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których
uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy
oraz ich osób bliskich.
Rozdział V.
Wyróżnienia i kary
§ 26
1) Za aktywny udział w realizacji zadań klubu przyznawane są wyróżnienia
i nagrody.
2) Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin
uchwalony przez Zarząd klubu.
§ 27
1) W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz klubu – Zarządowi
przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie
klubu – prawo wymierzania kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy,
d) wykluczenia.
2) Od uchwały Zarządu o ukaraniu członka klubu przysługuje prawo odwołania się
od Walnego Zebrania klubu w terminie 30 dni
Rozdział VI.
Fundusze i majątek klubu
§ 28
1) Na majątek klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
2) Fundusze klubu tworzy się z:
a) składek członkowskich,
b) darowizn i zapisów,
c) dotacji rządowych, samorządowych na zadania z zakresu kultury
fizycznej zlecone klubom,
d) środków finansowych Unii Europejskiej,
e) innych wpływów.
§ 29
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i podejmowania zobowiązań majątkowych
oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób spośród
upoważnionych członków Zarządu.
Rozdział VII.
Zmiany statutu i rozwiązanie klubu
§ 30
Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania klubu podjętej większością
3/4 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
§ 31
1) Rozwiązanie klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania
klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3/4
uprawnionych do głosowania.
2) Uchwała o rozwiązaniu się klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma
być przeznaczony majątek.